Nieuws

Kou of niet; op naar een snelle Venloop

28 februari 2018

Koud hè?! Ja eigenlijk best wel. En toch, het trainen in Nederland verveelt me de laatste tijd zeker niet. Dat komt denk ik ook zeker omdat je een doel voor ogen hebt, maar daarbij kun je je er goed tegen kleden. Ik zal niet ontkennen dat ik wel al naar tickets richting Portugal heb gekeken, maar van de andere kant weet ik ook dat je van trainen in dit koude weer wel echt sterker wordt. Goed je benen insmeren met vaseline dus, een dikke tight aan doen en gaan! Met de spullen die ik heb, kun je je echt prima tegen de kou kleden.

Op dit moment werk ik toe naar de Venloop, waar ik de halve marathon ga lopen, en alles staat in het teken van die wedstrijd. Dus ook Trafford, de tien kilometer wedstrijd die ik komend weekend loop. Het is goed om drie weken voor de halve marathon nog één keer een goede prikkel te geven en ik ga kijken of ik nog weer een stapje kan zetten ten opzichte van Schoorl. Dan moet het in de Venloop echt gaan gebeuren.

Het parcoursrecord in Venlo is 1:10.04  uur en het zou wel heel gaaf zijn om dat te verbreken. Voor de halve marathon in Valencia had ik afgelopen najaar al heel sterk het idee; die sub zeventig minuten wil ik wel binnen nu en vrij korte tijd halen. Toen was ik net niet helemaal fit en nu heb ik voor mijn gevoel wel zo’n stap gezet dat ik denk dat dat erin zit. Dus daar gaan we voor!

Van de Groet uit Schoorl Run heb ik ook nog kunnen leren. Gelukkig was die wedstrijd een NK. Dat maakt het mentaal iets makkelijker om onder zulke weersomstandigheden te lopen, omdat je dan gewoon bij jezelf denkt dat je gewoon voor de titel wilt strijden. Maar Maureen was die dag gewoon sterker en dat was wel een beetje lastig, want dan loop je op een gegeven moment een beetje in niemandsland.

Ik wist dat ik Maureen niet meer ging pakken, want zij liep net iets te ver voor en achter mij was het gat ook al wel redelijk groot. Dan is het dus wel lastig om jezelf echt te kunnen pushen. Zeker met die wind erbij. Dat hoop ik in Trafford wel beter te doen. Dat ik mezelf echt kan pushen en iets dieper kan gaan in de wedstrijd.

Qua training doen we het verder eigenlijk mega simpel op het moment. Naast het duurwerk doe ik drie keer in de week een tempotraining. Op donderdag zijn dat lange tempo’s tot veertig minuten, op zaterdag is het wat harder tot dertig minuten en op dinsdag zijn het wat kortere intervallen tot acht a tien kilometer, maar dan wel bijvoorbeeld acht keer duizend meter. Dat gaat eigenlijk week in week uit zo door. We hebben ook geen rustige, zware en middel weken. Alle weken zijn hetzelfde. Gewoon kilometers draaien.

Alles samen moet ervoor gaan zorgen dat ik straks een mooie tijd kan lopen in de Venloop. Daar ga ik voor!

Jip

  • NOC*NSF
  • Adidas