Nieuws

Via pittige trainingsweek op naar Stanford

27 april 2015

De afgelopen week was het wat stiller rond mij op Twitter en Facebook, maar dat betekent niet dat de tijd hier stil stond. Na de super week van vorige week hadden Johan en ik in onze evaluatie al aangegeven dat we nu niet de fout moesten maken om teveel te doen. Het lichaam is nog steeds in opbouw en ik maak iedere week goede progressie. Kortom, goed herstellen van elke training zodat we daaruit een optimaal resultaat kunnen halen.

Dat je eerst moet herstellen, voordat je weer een nieuwe zware training kan doen, ondervond ik afgelopen dinsdag. De duurloop van vorige week zondag was behoorlijk pittig wat betreft omvang en tempo, en ondanks de hersteldag van maandag, was het lichaam op dinsdag nog niet hersteld genoeg om opnieuw een zware training te doen. Ik besloot om de training in de ochtend te plannen, omdat er in de middag kans was op flinke wind. Maar na iets minder dan de helft hield ik het voor gezien. De benen wilden niet en het hoofd eigenlijk ook niet.

Soms is het goed om even door te gaan als je het moeilijk hebt, maar wil je het optimale uit je vorige trainingen halen, dan is het soms verstandiger om naar je lichaam te luisteren en te stoppen met de training. In de middag heb ik de benen even losgelopen in een herstelduurloop, om vervolgens de woensdag nog te gebruiken als extra hersteldag.

Het extra herstel pakte zeer goed uit, want op donderdag was ik mentaal en fysiek weer helemaal fris om een specifieke 10.000 meter training af te werken. We gingen opnieuw naar een lager gelegen baan (1400 meter) en met de prachtige omgeving werd het een training om nog lang van na te genieten. Al moet ik zeggen dat ik op het moment van de training zelf vooral bezig was met het finishen van de training. Dan ervaar je het genieten toch op een andere manier. Maar achteraf was het zeker de moeite waard.

De training van donderdag werd gevolgd door een leuke relatieve rustdag bij de Grand Canyon en twee hele goede trainingen in het weekend. De samenvatting en de les van deze week was dus dat je goed naar je lichaam moet luisteren om maximaal rendement uit je training te halen. In de komende week is het nu zaak om goed uit te rusten en dan mag ik zaterdag laten zien wat ik waard ben.

Het wordt een super mooie wedstrijd in Stanford, met een zeer sterk deelnemersveld. De start is om 21.18 uur. Dat betekent dus 7.18 uur Nederlandse tijd! Op deze site wordt zo snel mogelijk een update over de wedstrijd gegeven vanuit Amerika.

Jip

  • New Balance
  • NOC*NSF