Nieuws

Jullie marathon vragen en mijn antwoorden

18 november 2019

Over twee weken staat de Valencia Marathon op mijn programma. Die wordt op 1 december georganiseerd. Ik kijk er naar uit om in Spanje te gaan lopen. Graag neem ik jullie ook allemaal mee in mijn reis richting de marathon. Daarom vroeg ik jullie via Instagram, Twitter en Facebook om mij vragen te stellen. Uit die vragen heb ik er negen gekozen en die beantwoord ik hieronder. Bedankt voor het insturen!

1. Durf je op schema olympische limiet te lopen of wil je enkel finishen in een mooie tijd?
Nee ik ga niet weg op de olympische limiet. Voor deze marathon is dat gewoonweg nog niet realistisch. De laatste wedstrijden zat er mooie progressie in en ik heb gewoon zin om deze marathon te starten. Het doel blijft om te finishen.

2. Waar gaan we ontbijten op de dag van de marathon?
Ik heb voor alle belangrijke trainingen 2 witte boterhammen met pindakaas en banaan gegeten. Dit is erg goed bevallen dus waarschijnlijk neem ik een pot pindakaas mee naar Valencia!

3. Hoe deel je een marathon het beste in?
Ik denk dat dit voor iedereen heel persoonlijk is. Er zijn mensen die liever hard starten en dan zien waar het schip strand en je hebt ook mensen die graag behoudend willen starten en een sneller tweede deel willen lopen. Ik denk dat het belangrijkste hierin is dat je je gevoel volgt. Als je denkt dat je beter loopt wanneer je behoudend start is het wellicht handig om een horloge om te doen om jezelf in het begin niet over de kop te jagen.

4. Wat doe jij de komende dagen om te acclimatiseren?
De verwachte temperatuur lijkt vooralsnog niet heel erg extreem te worden. Ik heb zelf daarbij wel het geluk dat ik als eerste van start ga. De temperatuur zou waarschijnlijk rond de zeven graden liggen in de ochtend en oplopen tot zo’n veertien graden. Mijn coach zei dat als het echt extreem zou worden, we de laatste twee weken na rustige duurlopen gelijk in een warm bad zouden gaan. Uit sommige onderzoeken blijkt dat dit bij het acclimatiseren aan de warmte kan helpen. Wellicht is tempo aanpassen aan de omstandigheden echter de meest makkelijke oplossing.

5. Heb je wat essentieels veranderd in je training in aanloop naar Valencia t.o.v. je training voor Sevilla?
Uiteraard is er voor mij alleen al door de coachwissel veel veranderd. Het meest opvallende verschil is het aantal lange trainingen wat ik heb afgewerkt. Ik heb in deze voorbereiding langere duurlopen gedaan dan in de aanloop naar Sevilla.

(Tekst gaat verder onder de foto)

6. Heb je een limiet wat betreft warmte?
Nee ik heb geen specifieke limiet wat betreft de warmte voor een marathon. Het ligt er wel aan wat je doel is van de marathon. Voor de Olympische Spelen bijvoorbeeld gaan de omstandigheden heel erg lastig zijn en daar moet je je dan op voorbereiden. Maar ik zou bijvoorbeeld nooit een gewone marathon lopen in die omstandigheden.

7. wat moet je vooral niet doen tijdens de training van een marathon?
Vergeten om te oefenen met drinken. Ik weet dat ik als atleet erg in het voordeel ben omdat ik mijn eigen drinken kan nemen tijdens het lopen. Maar ook als je in de massa start heb je verschillende drankstations waar je iets kan nemen. Ook kan je je eigen gelletje meenemen voor onderweg. Belangrijk is wel dat je dan weet of het je goed bevalt.

8. Op welke schoen ga je lopen?
Op de New balance FuelCell Racer. Een nieuwe schoen met daarin een carbonplaat verwerkt.

9. Wat was op papier de zwaarste training? En gaf deze je vertrouwen voor Valencia?
Ik denk dat er een aantal waren die zwaar waren. Onder de zware trainingen was een duurloop van 24 mijl (= ongeveer 39 kilometer) op een zeer heuvelachtig parcours. Vervolgens hebben we nogmaals een 24 mijl gedaan op een wat vlakker parcours, maar juist weer wat sneller. Daarvan was de laatste 8 kilometer op marathon intensiteit. Mentaal was de zwaarste training 6x 3 kilometer net iets harder dan marathon intensiteit met 1 kilometer net iets langzamer dan marathonintensiteit. Deze trainingen geven ontzettend veel vertrouwen voor Valencia. Niet alleen fysiek word je hier sterker van, maar juist ook mentaal.

  • NOC*NSF
  • New Balance